Saturday, December 19, 2015

8 Jam tanpa henti tanpa ganti ... Pengalaman memandu Christchurch - Queenstown

Assalamualaikum warahmatullah wabarakatuh ...


Psssttt... atas faktor "penuaan" aku kena cepat-cepat update sebelum memory aku diserap oleh persekitaran ...

Okay ... Day 1 di New Zealand consider "gone" ... sebagaimana diceritakan secara ringkas dalam entri DAY 1 ini.
Tak pernah masuk dalam perancangan kali ini nak menyinggah ke Christchurch, kerana trip kami ke NZ 4 hari cuma.
Aku ni berjalan mana ada plan sangat. Rasa nak pergi ; cari tiket... kalau mampu - jalan je. Kang plan beria-ria slalunya tak jadi. NZ 4 hari ni pun tak memasal je aku plan setelah aku beli tix ke Melbourne.
 14 hari dok Melbourne - ya ampun... bosan dah tak tau nak buat apa - sebab dah pergi beberapa kali, pastu stay rumah adik kali ni kena share dengan kawan-kawan dia yang tak balik bercuti, dan ada kawan dia yang konvo sama - pun duduk situ ngan family dia - korang boleh bayang tak betapa tak comfy nya nak stay melbourne (clayton) lama-lama... hihihi ...
Maka, secara tiba-tiba aku bertanya kepada  puan ibu dan en.abah "jom pergi NZ nak tak?"
When both of them say yes ... laju je aku suruh adik tolong cari tiket flight. So yang ada tiket "agak mampu tak mampu" ... maka TER beli lah kami date 12-15Dec.
Harga jangan tanya ... memang mahal. Sebab nak dekat krismas kan... tapi itu dikira ter murah dalam kalangan yang mahal... Demi sayangnya aku pada puan ibu dan en.abah, kalau tak kali ni, tak tahu lagi bila boleh "ada jalan nak pergi NZ" ... haha... yerlah... dari mula adik blajar kat melben ni ha... en.abah dok sebut nak g NZ... aku nyaris terlupa sebab aku banyak kerja kannnn... tu pasal dah beli tix melben baru cari tix NZ ... maka tu je lah date yang aku mampu...
Adek suggest pergi direct melbourne - queenstown ... When I asked why Queenstown? Not auckland not Christchurch? Ramai-ramai depa jerit kat aku ... "lor southern lah cantik... tak blaja geografi ke? "

Hahaha ...  (Aku geografi memang lingkup sikit - walaupun exam dapat A ... ntah camno dapat A ntah... hahafal lettew).

So hasrat hati ... nak mendarat di Queenstown... perancangan asal itinerary in brief macam ni.

Day 1 : mendarat - ambik kete - cek in hotel - rehat setengah jam - kuar g town - naik skyline - lepak makan kebab halal / subway kat town.
Day 2 : kol 7pagi cek out - gerak terus g milford sound (5jam drive direct from Queenstown) - ambik cruise pukul 230 ptg - pkl 5ptg abis cruise - gerak balik Te Anau (3jam journey termasuk stop for photography) - cek in te Anau - tdo.
Day 3 : 7 pagi - Drive balik Queenstown (3jam journey termasuk stop for photography) - cek in hotel. Rehat - g buat bungy jumping / Naik shotover jet / Buat paragliding (tengok mana sempat). - rest.
Day 4 : shoping sourvernir. Balik...

Haaaa ideal kan plan aku... gigih aku study... nanti aku nukilkan nama-nama umat yang sangat baik hati membantu aku dalam menyarankan aktiviti di NZ ni...

Namunnn... semua perancangan di NZ seperti yang aku susun penuh propa tu ...
Hancussss gara-gara flight tak boleh landing di Queenstown sebab angin terlalu kuat. Terpaksa mendarat d Christchurch... ko ingat dekat Christchurch tu? Pucat muka aku kalo toreh pun tak berdarah agaknya masa pilot cakap akan landing di Christchurch and airline tak ada plan lagi macam mana nak hantar kiteorang ke Queenstown (boleh gitu?)... gilerre betul.
Aku ingatkan dia landing kejap dan bila cuaca okay - nanti masuk balik flight - n fly back to Queenstow.... cisss jangan harap... vongok betul.
Aku sekeluarga (4 orang aje pun) antara yang last keluar flight sebab aku bawak mak aku yang bukanlah sihat sangat. Aku travel kali ni siap bawak wheelchair hokay ... #gigihTakAku ;-).
So bila kiteorang dah "cek out" clear custom n imegresen  - sampai depan airport - baru aweq jetstar tu bgtau "you only have TWO options :
1 . stay hotel n esok pagi jetstar bagi bas utk ke queenstown yang depa pun tak tau pukul berapa boleh bagi bas.
2. G lah ko sendiri ke Queenstown (sewa kete) nanti jetstar advice macam mana diaorang nak bayar ganti rugi tapi confirm bukan 100% refund.

Gile tak option dia... aku sikit lagi rasa nak lempang je aweq jetstar yang muka selamba tahap gaban tu.
Aku tau lah bukan salah dia flight tu tak boleh landing... tapi option jetstar tu macam " Whatttt.... thats de best option yang ada? "

Memandangkan tu dah petang sabtu... aku pun malas nak buat "scene" yang memang pun takkan berpihak pada aku...
Sudahlah kuar lambat... memang blank lah tak tau nak buat apa. Sebab...

Option 1 - macam sangat bangang... gone 2 hari dah trip NZ.
Tinggal Option 2 je - TAPI ... Aku tak plan duh nak drive sejauh lebih 400 km di NZ yang aku langsung TAK STUDY JALAN dari Christchurch tu... aku tanya kat aweq jetstar tu - katanya kalau biasa drive - dalam 6 jam tapi kalau tak biasa bolehlah estimate time 8 jam.
Masa aku tanya tu dah pukul 530 ptg... dan aku masa tu dah tak tidur 36 jam.
Satu-satunya manusia dalam family aku yang g NZ tu yang boleh drive pada masa tersebut ditempat tersebut nampak gayanya macam ME and ONLY ME ...
Tak ke memang aku totaly blank what to do... mmg giler...

Adek aku dengan cool nya "angah kita kena drive - ni je option yang kita ada ... hari gelap kol 9 mlm... so 8 jam... dlm pkl 1 pg kita sampai lah if drive non stop"...

Kecik beso kecik beso je aku nampak adik aku time tu... Dalam hati je aku cakap "ko cakap senanglah - yang nak drive 8 jam tu haku"...

Tapi betul juga ... mana ada pilihan lain... huhuhu... and the best part ... masa Q nak ambik kete tu ...

1. Adek aku cakap "angah, sorry - adik tertinggal driving license kat melbourne".
And I was like "huh What??? mana pergi perkataan "kita kena drive tadi... cisss ko memangggg sengaja...
Haha... kalo dia bawak lesen pun aku mmg tak bg dia drive pun... haha..  tak percaya aku weih ...

2. Dua tiga orang yang Q depan aku time tu - dimaklumkan semua big car dah tak ada (big car tu macam camry, civic, civic, etc)... yang ada yang kecik compact car je macam toyota yarris, dan corolla yang kecik tu ...
Aku yang dok dengar pasang telinga kat belakang diaorang dah rasa nak rebah dah.  Mana muat woi... mana nak letak wheelchair mak aku... bag kiteorang lagi (mujur bawak bag tak besar sangat)... tapi takkan nak suh mak abah aku riba sepanjang 8 jam tu... memang giler... aku nak nanges weih...
Mujur Allah ilhamkan aku untuk terus zikir dan doa "Ya Allah, please help me, give me the best plan as I do this for my parents for sake of You Ya Allah... rabbi yassir wala tuassir" ...

What a miracle ...
1. Aku dah booking kete online dengan Hertz, aku booking camry. Plan asal patut ambik kat Queenstown and drop pun kat airport Queenstown.  Tak ke pelik 2 3 orang depan aku "tak dapat kete",  sampai giliran aku - aku tunjuk lah print sheet yang aku booking kereta tu ... eh eh eh ... Boleh pulak si Rebecca tu cakap since aku dah booking online, so kete tu diaorang ada reserve untuk aku... tak ke lawak - aku kan booking kat Queenstown, dah kenapa Christchurch pun reserve kereta untuk aku.  Tapi, tak payah lah tanya banyak-banyak. - Dah dia kata ada tu, kita rembat jer lah kan... Hihihi... Alhamdulillah.... Muat bonet camry tu dengan semua barang kiteorang.  Tu lah first time aku drive camry (agak besar dan aku tak jumpa hand break - gile lawak... adek p tolong google "hand break kat mana" ... hahahaha.... okay, camry tak ada handbreak tau... ada leg break je... kuikuikui...

2. Alhamdulillah aku boleh drive dan manage to reach there safely. Mood adek pun baik tak ada buat "perangai" .. memberi sokongan sebagai co-pilot yang bagus ketika aku memandu. Nampak macam aku dah lalok tu, dia sergah aku ... "angah depan tu jalan windy... angah depan tu angin lintang, angah itu angah ini ... "
Aku tak ngantok kecuali for the last 30km ... mata aku dah tak boleh nak buka.  Nak berenti tepi jalan masa tu hujan agak lebat ... gelap toksah cakap. sampai queesnown segelap-gelap alam, jalan ada kon tengah construction apa ke ntah ... gps tak boleh find ways to hotel... mmg stress giler... aku dah tak boleh fikir langsung.
Mujur adik aku ngelat dan tidur sekejap dalam perjalanan dan kepala dia macam waras sikt untuk berfikir - dia yang dok fikir celah mana nak masuk ikut logik akal.  dia punya gelap tu... signboardpun tak nampak.  Masa sampai kat bangunan opis hotel kat Mantra Marina nama tempat tu - memang GELAP, aku tak nampak langsung mana signboard office... dah lah hujan lebat... Hwaaaa  ... aku berlari dalam hujan dan gelap tu cari opis dia sebab pihak hotel tinggalkan kunci bilik dalam safeBox depan office diaorang. Perasaan masa tu ialah macam masuk Amaizing Race ... gigih memang gigih ...

Tapi apa-apa pun pengalaman itu sangat berharga - Subhanallah.  Pengalaman menyaksikan panorama alam - matahari terbenam - almost 2 hours kot nak terbenamnya, sangat lambat... unlike kat malaysia - 10 minit zasss habis dah terbenam - gabungan cahaya yang mewarnai dada langit dan muka bumi ... Masya Allah sangat cantik... (walaupun silau mata hitamku memandu)... Aku minta tolong adik ambikkan gambar... Hmmm bertuah - tak ada nya dia nak tolong.  Maka, tiadalah gambar cantik tu untuk aku kongsi dengan korang... Sorry... Cuba-cuba ingat dalam hati je lah ;-)





*** 3 keping ni hasil cedokan dari google - yang warnanya seakan-akan yang aku lihat dengan mata kasar ku sendiri ketika memandu itu.
Kombinasi warna biru + oren + kuning + turqoise + grey + dark.
Subhanallah - Sangat Indahnya... 

"Maka Nikmat Tuhan mu yang mana hendak engkau dustakan..."

Astaghfirullah aladzim 


Sampai ke Queenstown jam 3.30 pagi - dah masuk Day 2 - So plan semua berterabur ... kena susun semula ... Apa-apa pun, memandangkan aku agak kurang "waras" pukul 3 pagi tu - maka aku tidur dan hanya fikir dengan waras keesokan paginya setelah aku bangun dari tidur. (Sambung next entry, Insya Allah)

By de way,  untuk trip ke New Zealand ni, aku ingin menzahirkan sebanyak bintang dilangit, sepenuh air di lautan ucapan terima kasih buat 4 manusia penting yang banyak membantu aku buat preparation untuk itinerary ke NZ ni...

Ariq  - yang banyak bagi aku pedoman apa aktiviti yang patut dan boleh dibuat untuk short trip aku ke NZ. Yang banyak bagi advice ; banyak2 kali Ariq pesan "jangan gerak balik lambat dari Milford Sound - jalan dia bahaya kalau tak biasa " - pesanan ni amat menakutkan aku - aku suruh dia ambik video kat Homer Tunnel tu - memang scary weih (aku citer lain kali lah bila aku free ye, Insya Allah).
Aku ni ambitious sangat macam2 aktiviti nak buat kat Queenstown tu - tapi perginya 4 hari (termasuk 2 traveling days).  So Mr. Ariq ni dok pesan banyak-banyak kali "Since bawak parents, buat ikut apa diaorang larat - jangan tergesa-gesa, Ada rezeki lain kali pergi lagi" ...  Walau pun masa dia bagi advice ni dalam hati aku agak tak puas hati lah juga... hahahaha... sebabnya "ntah bila nak dapat lain kali tu pun tak tau lah" ...  tapi bila dah jadi incident "Gone Day 1" tu ... terus teringat pesanan beliau - "buat je apa yang parents mampu - ada rezeki lain kali datang lagi" ... Mentera ni memang keep me sane lah .,... seriously....
Semoga Allah gantikan dengan trip lain yang lebih baik - Insya Allah.

Azie - rakan blogger dari LIFE IS SHORT

Aku dok google tentang pengalaman orang melayu kita kat queenstown yang kot-kotlah boleh membantu preparation aku - tapi tak jumpa ... setelah godek punya godek punya godek... akhirnya termendarat kat blog Azie ni... Apa lagi - aku terus shoot mintak emel minta no henfon... Banyak giler aku message dia tanya macam-macam soalan...

Tak tahu lah aku nak zahirkan terima kasih macam mana kat both of Mr. Ariq and Azie ni
Aku doakan semoga Allah merahmati kedua-dua mereka sekeluarga dunia dan akhirat.  Dipermudahkan segala urusan yang baik-baik, Insya Allah.

Owh ya . Mr. Ariq tu offer macam-macam trip sempoi 2016 ni. Korang boleh tengok kat FB beliau ye. Aku respek satu je ngan Ariq ni - walaupun aku tak sempat ambik pakej dengan dia sebab aku dah booking macam-macam baru aku dapat contact number beliau, Lecehlah nak cancel dan buat balik. Tapi he willing to help me out with a lot of things and advice without any charges.  Memanglah kalau ikutkan itu boleh diklasifikasikan sebagai "strategi busines" , Bagi aku sikap beliau dan isteri wajar dihormati dan dipuji. Sebab sudi nak tolong walaupun aku tak commit any business deal with them.
Ada je travel agent yang SANGAT BERKIRA. Tanya sikit pun tak boleh jawab hingga kita agree nak ambik pakej diaorang dan bayar deposit. Sorry lah aku nak layan beb... Banyak lagi jalan lain dari tanya orang yang tak sudi nak jawab ...

Kalau aku tau awal, memang aku ambik service Mr. Ariq dan isteri je, Sebab setelah aku congak-congak, tak beza banyak pun. Adalah aku jimat 3 4 ratus banding booking sendiri.  Maka adalah lebih baik aku booking dengan beliau - and I'll get peace of mind tak payah fikir kan kan kan... hahahaha....
Tak apa - ada rezeki aku angkut geng puspanita lak g trip ngan beliau and his wife, Insya Allah.

Owh ya - Tengs to my buddy - NINA - si nina ni, dia lah yang nak pergi NZ saing dengan aku.  Dialah queen of de google sampai dia terjumpa Mr. Ariq - Nina siap pergi interview macam-macam kat Ariq till she satisfied and pass Ariq's number to me with message ; "Huda - yang ni paling reliable, harap dapat membantu our journey to NZ"...
Tengs Nina - Love you mmmuuuuaahhh...

Special tengs to SSS - orang yang palingggg awal kena buli dengan aku bermula dari drama beli tiket ke Melbourne... sabar sunggu SSS layan soalan vangang dari aku.
dan Sis Farah FAMF serta SEMUA yang doakan kelancaran perjalanan aku ... Banyak betul UJIAN trip kali ini.

Lepas ni .... Aku ingin berehat... Adek pun dah selamat bergraduasi - Alhamdulillah.  Dah dapat tawaran kerja - Alhamdulillah.  So from now on ... hopefully I CAN REST IN PEACE, Insya Allah.
(bunyi macam ayat orang mati je... hihihi).

Okay - tengs kepada sesiapa yang sudi baca bebelan aku ni... Kalau ada...
Saja je aku tulis untuk kenang-kenangan aku - sekali seumur hidup weih ...
Dan sapa-sapa nak travel jauh-jauh driving - korang boleh consider aku as your travelling partner lah.. Insya Allah - but this time kena share-share drive ...

Okay ... till write in again.... Stay tune, stay alive, stay healthy, stay happy and de most important thing ...  Stay away from masalah okay.... Insya Allah ...

@Lovesss ... nhhas

32 comments:

  1. Macam2 aksi akak baring, terlentang, meniarap, terkuak nak abiskan entri ni. Alhamdulillah semuanya baik2 aja. Nanti rehat cukup2 ye. Ganti balik tido yg tak cukup tu :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha ... janji baca sampai abes.
      baru berbaloi tulis.

      hehehehe...

      Delete
    2. tercungap dah ni baca huda ... terasa macam baca entry JM hehehe

      Delete
    3. Habes tak baca...
      Nnt nk bg exam ni :-)

      Delete
  2. Kirim salam kat Mak Huda ye. Akak doakan kesihatannya bertambah baik :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Telah disampaikan.

      Terima kasih akak... Moga Mak abah ku sihat sejahtera.
      Balik ni abah macam tak sihat.
      tu saya kata "abah ni memang kena migrate dok ostrolia lah... dok sana sihat".

      hihihihi

      Delete
  3. Ayat I CAN REST IN PEACE tu memang reda dan pasrah je bunyinya :)

    ReplyDelete
  4. Kira trip 'balik kampung' kali ni trip paling bermakna lah ye :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. kampung huda ni aussie ke NZ? ke ni kampung mertua? hahaha :p

      Delete
  5. Sy drive 3 jam je da rs cm patah pinggang

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaha...sama je kita anies...
      kat malaysia ni 3 jam je dah menggagau cari RnR.
      Kat NZ tak de jumpa rnr mungkin sebab saya drive tgh malam... apa pun tak nampak.

      hihihi...

      Delete
    2. no wonder lah my friend kata kena plan masa dari satu rnr ke rnr lain.

      berani juga huda drive malam, 8 jam lak tu :)

      Delete
    3. Alhamdulillah.
      Segala puji bg Allah yg meminjam kn kami sedikit keberanian dan kekuatan ketika itu. Dan memudahkn perjlnn kami...

      Delete
  6. Banyak betul dugaan. Kalau saya yang kena macam ni, mahu menangis meraung la.

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah tua... dah matang sikit kot.
      hahahaha...
      #TuanyaAkakNi

      Delete
  7. hebat tu drive long distance sorang2., huhu2

    ReplyDelete
    Replies
    1. Allah Maha hebat yg meminjamkan kekuatan untuk drive masa tu...

      Huhuhu... alhamdulillah...

      Delete
  8. pergh..dahsyat la Huda, but lucky you dapat kereta tu.can't imagine kalau jadi kat sy yang memang hampeh bab driving ni.so, rule me out kalau Huda nak travel yg kena drive lama-lama gini.Hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha. Sy pun x mampu. Tp on that particular time - saya tak ada pilihan.

      Huhuhu...

      So next time travel... kena ada driving partner untuk drive gilir-gilir...

      Hihihi...

      Delete
    2. driving partner merangkap life partner ke? hehe :p

      Delete
    3. Insya Allah.
      Doa yg baik2... moga Allah beri ketentuan dan kesudahan yg baik. Insya Allah

      Delete
  9. subhanallah ... view tu memang ohsem lah :)

    ReplyDelete
  10. perghh..priceless experience..bila kita responsible for many things, bila ada masalah, kekuatan tu datang tiba2..

    Yg Huda whatsapp package ke NZ tu, ikut En. Ariq ni ke...yg naik campvan..hihi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha ah.
      Akk blh cekidout fb diaorang.
      Sy xde fb tu yg kelaut sikit tu

      Delete
  11. memang jiwa kental betul la drive sorang2.. ehehe..

    ReplyDelete
  12. acah2 adik eh tinggal lesen driving ehhee..

    ReplyDelete
  13. ahahaha ah ahhhh laaa Kak Huda... Qtown laaa cantik =P

    ReplyDelete
  14. huurm.. xpe mahal janji dapat kepuasan itu =D

    ReplyDelete
  15. tapi dalam video yg akak kasi tu.. flight da mendarat da kan ?
    da touch down da kan.. eee seram seram!!

    ReplyDelete

Nak Komen?
Silakan.Moga beri komen yang bermanfaat. Setiap yang kita tulis Allah akan nilai.Betul tak? (*_*)