Tuesday, February 4, 2014

Senarai Semak Melancong ke Australia

Assalamualaikum wbt....


Sambungan tips part 2 di SINI

Read here for places that we went....

Mornington... Enchanted Adventure Maze...Melbourne...
Phillips Island ... The Nobbies, Phillip Island - Melbourne
Phillips Island ... A Maze 'n Things
Phillips Island ...Pannys Phillip Island Chocolate Factory, Melbourne
Phillips Island ... Wild Life Farm .... and here...


Anda mungkin juga perlu membaca : Tips melancong dan memandu ke New Zealand  jika anda plan nak ke NZ atau ada niat nak sewa kereta di NZ atau Ausie

***********************************************************************

Sebenarnya tak sure nak letak tajuk entri apa... Tips melancong ke Australia? Senarai semak or Checklist Melancong ke Australia?
ihiks... apa2 pun boleh lah...

Hmmm sebenarnya ada beberapa rakan yang tanya... (erm lebih 10 orang tapi tak sampai beratus pun - aci tak nak kira ramai? hehehehe... ) boleh lah ye... hehehe... okay... as i'm not really in de mood of writing, but still hope that can 'borak' something useful tips here... Quick checklist for trip to Australia... jom 'cekidout'....

walau pun tak ada masa - kadang2 saya suka melalut... so ambil yang penting sahaja kay...

oh sebelum tu... korang tau kan cerita pengembaraan keluarga encik jamal dan puan sofinee?  dalam trip mereka "by road to malaysia" .... pergh... they gave me good great inspiration lah... serious.... u guys can follow their FB (since i don't have FB, i read their belog here :  http://byroadtomalaysia.com/travel-blog.html ) diaorang akan travel pusing malaysia pulak utk share diaorang nyer travel trip experiences by road selama 155 hari from north england to malaysia.... seriously inspiring beb....



okay... lets get back to my entry on Tips melancong or jalan-jalan ke australia..... 


1. Tiket  Penerbangan
hahahahaharuslah ada tiket penerbangan bukan? melainkan kalau kalian nak menggunakan jalan darat, pastu naik boat or kapal dari Denpasar? 



hehehe.... okay... setakat yang saya tau, dari malaysia, korang boleh naik Air Asia atau Malaysia Airlines (MAS) lah... ada penerbangan lain milik australia seperti Qantas dan Jet Star (JS ne adek beradek tiri air asia ler... diaorang nyer kapal terbang tambang murah...)dan lain2 airlines, tapi kena transit ke singapura which is bagi saya ianya membuang masa... setakat nak pergi ausie, tak payah ler g transit kat singapore... 7 jam aje pun... then ambik lah our local flights so that we can support our national domestic growth (GDP) hehehehe.... (poyo)
okay... ada pro n kontra lah memilih MAS atau AA. Pertama kali ke Melbourne pada winter 2012, saya menaiki AA... dan i never want to fly with AA anymore kalau saya travel with my emak or kids ... sebab tak begitu selesa ... AA kan kena naik tangga... emak saya tidak dapat lagi berbuat demikian... pada tahun 2013, saya menaiki MAS untuk semua penerbangan saya ke ausie.... sebenarnya tak lah mahal sangat tahun lepas... AA - RM1K, MAS RM1.7K.... extra 700 for my emak's convenience... why not kan? tapi kalau saya travel dengan kawan2, yang sihat sejahtera dan nak save cost, saya akan pertimbangkan AA ler... kalau nak shopping corelle pun boleh pertimbangkan AA sebab lugage boleh di beli sehingga 45 kg... MAS - max 30 kg jer... kalau ada grads card boleh dapat 40 kg... that's it.... oh yer, kalau naik AA - Korang elok ler booking makan sesiap masa beli tiket online... sebab makan on flight selalu habis.... kalau korang nak tapau pun lepas jer... hahaha.. saya tapau gak sedikit makanan... tapi makanan je lah... air nanti kastam suruh buang... tapi travel dengan emak, dapat le bawak sebotol air sebab mak perlu makan ubat... hehehe... kastam tu bagi jer... ;-)... dan biasanya kalau nak travel ke mana2, saya akan survey tiket flight at least 2 bulan sebelum... sebab last year i noticed that,  buying early ticket does not guarantee you'll get cheaper/ cheapest ticket... ehehe dah macam main judi pun ada... huhuhu... dan i noticed MAS akan berubah harga tiket pada setiap hari Rabu sebab ada perubahan tax pada setiap hari rabu... hehehehe.... cer korang cek lak (kalau rajin ler.... kot2 maklumat saya ne palsu ke... hehehe)....

2. visa...

okay... australia adalah antara negara yang memerlukan VISA untuk kita memasukinya ... so ada 4 pilihan kaedah untuk korang membuat visa ke australia... fewwitt... at least 4 ne sahaja yang saya tahu... hehehe....


i. apply terus ke kedutaan australia yang terletak di jalan Yap Kwan Seng ( i didn't do this sebab, jauh dan jam ler nak ke KL).... Boleh google for Australian High Commision Malaysia (LINK here).

ii. aply secara online direct ke Australian Government - Department of Immigration and Boarder Protection (so far  LINK nyer KAT SINI).... tapi nak kabo.... dis is my first option, malangnya setelah berpuluh or mungkin ratus kali mencuba, system di pejabat saya tak dapat nak akses... balik rumah langsung tak berjaya... so saya tak sure apa masalah sebenarnya.... kaedah ini juga gagal.... hahaha... tapi ada orang yang berjaya... kenapa saya nak buat direct kat sini? sebab bayaran visanya lebih murah weih....

iii. hah... ini cara yang saya kerap buat.... apply sendiri secara online juga tapi menerusi Travel Visa Australia.... mahal juga lah, sebab dia ne macam agent yang diberi lesen utk buat electronic visa ...  tapi at least saya dapat visa setahun untuk multiple entry.... berbaloi kalau dalam masa setahun kau nak ulang alik australia lebih dari sekali.... dalam 30 ke 70 aud (so kalau time currency rendah untung ler, kalau idak, mahai ler).... LINK dia ada kat sini.... https://www.travelvisaaustralia.com/
or maybe korang boleh cuba yang ini? tapi saya selalu guna travel visa australia... migration expert tak pernah buat lagi sebab malas nak create account banyak2...


kat saya nyer Pages "releven link" pun ada saya letak kay...

iv. hah cara ne saya buat kalau saya pergi dengan travel agent dari malaysia - korang call jer travel agent dan suruh diaorang buatkan (sebab p china pun kena ada visa)... majority travel agent ne ada special ID for travel agent utk buatkan visa... tapi biasanya diaorang boleh apply single entry... kos dalam RM50- RM70 kut nasib korang ler berapa agent tu nak charge... saya akan apply thru travel agent kalau pergi atas urusan rasmi kerja... ;-)....
okay... faham? good job.... hehehe... kalau tak dapat apa yang saya merapu ne, give them a call lah ( i mean kedutaan ausie kat malaysia, nanti diaorang tolong kay)....


3. lesen memandu.
hehehe...apsal lesen jadi item no. 3 ntah... padahal tak ada lah penting mana pun... okay... just in case kalau korang tak tau macam saya masa mula2 keluar negara buat pertama kali tahun bila ntah saya tak ingat.... saya ne beria lah ingat kan kena ada lesen memandu antarabangsa.... rupanya tidak... bagi sesetengah negara (biasanya negara komenwel dan yang memandu belah kanan macam kat malaysia ne) lesen memandu kita adalah valid... yeay .... jimat... tapi untuk lebih selamat dan sejahtera... mohon lah translation license dari JPJ... lesen ne dia terjemahkan dalam BI jer.... so translation license ne valid ikut tarikh mati pada lesen memandu di malaysia.... isu nya kenapa kena ada menda alah ne jika korang nak sewa kereta.... biasanya company sewa kereta tu dia nak ada menda alah ne.... kalau tak ada , kadang-kadang dia tak bagi sewa kereta... kalau ada sedara mara yang dah ada kereta kat sana, biasanya tak perlu ada pun tak apa... tapi bagi saya, better ada... hehehe... ala sepuluh ringgit jer.... g kat JPJ cakap nak buat terjemahan lesen sebab nak memandu keluar negara...

erm IKLAN... sebut  tentang lesen, tolong doakan saya agar dapat perbaharui lesen memandu saya bulan depan yer... hehehe... sebab ada saman AES tak bayar lagi... huhuhuhu... tapi rakan2 semua cakap boleh jer renew... entah lah... hmm doakan saya tau... risau ne...
hmm pastu jom tolong click nufnang saya supaya boleh add cent kat saya... nanti boleh lah tong tong saya bayar saman... huhuhu... pleaseeee.... ;-)
okay... iklan berakhir, kita bergerak ke item no.4.


4. DUIT
Okay.... kalau bawak puluh2 ribu, pastu nak pergi banyak country macam rakan2 saya pergi tour europe, mereka bawak traveller cheque sebab mereka bawak duit yang banyak dan pergi negara yang menggunakan matawang berbeza-beza.... tapi saya pun tak pernah pergi europe, so saya tak tahu... pergi ausie, setakat bawak seribu ke tiga ribu dollar tak payah ler nak ber taveler cheque sangat... hehehe...  okay, so i bring cash to ausie... amount ?  rahsia... hahahaha.... tapi tak lebih 10 ribu aud le... selain sebab saya ne belum begitu kaya, ianya juga menyusahkan sebab kau kena declare kat kastam... huhuhuhu... setakat melancong 2 minggu tak payah gedik sangat bawak duit banyak2... bawak kad kredit sahaja cukup sebagai back -up....

eh... ne hapa aku melalut panjang2 lari topik ne?  huhuhuhuhu... alwizzz lah budak ne...

okay sebenarnya nak cakap pasal money changer jer pun... adeh... Okay... kat area KL/ Klang valley ne setakat yang saya biasa tukar yang saya dah survey dan harga yang paaaaaling murah saya jumpa ialah di Midvaley (tapi saya tak ada contact number sebab lupa ambik kad dia... 2nd paling murah kat Jalan tar... depan SOGO or lebih tepat lagi kat Globe Silk Store main entrance... (no utk dihubungi) (016-6206786  or 03-26944392)   kenapa saya bagi no? selain dari faktor saya suka hilangkan kad money changer, saya juga sering hilangkan no telefon dalam phonebook saya... hahahaha... so saya "save" dalam belog lah...

tapi sebab utama  saya selalu call terlebih dahulu sebelum pergi, adalah untuk bertanyakan  berapa rate semasa dan sama ada mereka ada duit atau tak... kadang buat penat pergi sampai KL pastu tak ada duit.... hampeh kuasa 8 betul...bazir minyak, bazir tol, bazir masa... kalau kedai tu kata ada duit cepat2 saya suruh dia reserve kan...   
kalau kat jalan tar ne tak ada duit, saya try kat JUSCO balakong... ada lagi satu kedai... tapi haritu dia cakap rude kat saya... hmmmm sorry lah i nak bagi bisness kat u lagi... gua tukar bukan sikit2 beb... dan itu bukan 1st time gua tukar dengan lu... sila hormati gua kay... okay boikot nyer pasal, tak nak share no dia... huhuhuhu...
dan alternatively, saya akan suruh officemate saya tolong tukarkan sebab wife beliau kerja kat bank... hehehe... staff bank ada rate lain... kalau tak silap... alah, dapat ler murah seposen dari midvaley ngn jalan tar... tapi seposen kali ngan beberapa ribu, jimat banyak weih... dah lah tak payah bazir minyak kereta... hehehe.... tapi saya kalau boleh nak avoid susahkan isteri kawan saya ne... huhuhhu... malu tau susah kan orang... saya akan susahkan dia kalau berlaku insiden 4 5 kali call MC, tetap tak ada duit, then kena lah mintak tolong rakan... tima kasih yer encik rakan dan kakak rakan ... hehehe saaaayang kak R banyak2 kali... hehehe....

5. Bekalan Makanan
Okay... yang ini mencemaskan... ye lah as u all know ausie ne cerewet nak mati pasal barang makan minum, tanah, kasut seliper, barang sukan... mak oih... mulanya saya ingatkan makan minum jer, tapi kalau kau bawak kasut spare, itu pun kena make sure tapak kasut tu bersih tak ada kesan tanah... hadoi... susah dan cerewet gilos....  okay...
konsepnya mudah... kalau kauorang banyak duit, tak payah bawak makanan langsung... hahahah... senangkan... kau tick jer dalam borang tu tak bawak makanan dan kau akan keluar dengan selamat sejahtera... tanpa gangguan anjing yang arghhhhhhhhhhh tak mau ingat tak mau ingat... menci menci menci...

okay... itu dia, kalau banyak duit - pls tak payah susahkan hidup dengan bawak makanan... kat sana senang gler nak cari halal food... seriously... pastu antara pasaraya yang boleh korang terjah ialah COLES.... yeay.. tokey coles, please read this and give me extra discount when i go there again... oh ya... 2014 ne coles telah berusia 100 tahun tau... ha lama kan pasaraya coles ne... hehehe... okay kat sini maggie ke, susu ke biskut ke semua ada... pastu pandai lah baca bahan2 dia... normaly fresh milk, fruits and vegetable tu halal ler dan murah juga... fresh milk $1 jer weih kotak n botol besar 1L tu... cheese pun murah, so kami selalu tapau bawak cheese balik malaysia... (malangnya kawan2 dah tahu, so selepas ne mereka nak kirim... hohohoho... boleh buat bisness cheese lepas ne...)

sardin dari malaysia pun ada... pastu kau mesti rasa geram dalam hati.... yerlah harga kat malaysia 4 ke 5 ringgit tetiba g sana satu tin 5dollar,  sebal jer rasa bayar rm15 utk satu tin sardin kan kan kan... hahaha... oh yer...coles ne dia macam tesco or giant ler kat malaysia ne... (murah ler konon.... )  owh ada aiskrim manggo yang sedap dan bulla....  huhuhuhu sedap sehingga rasa nak menangis terkenangkannya...

okay... ne gambar Weis' mango (melb.-malaysia) MAS bagi aiskrim ne.
tapi kat sana pun ada ... cari kat coles. kalau tgh murah harganya Aud5 sekotak (dalam tu ada 6 aiskrim ne... sedap weih... kalau tak sale, tak sure 7 ke 8 dollar lah camtu.
bulla pun sama... tapi bulla tu askrim dalam tab... sedap sungguh... tapi tak ada gambar...





pastu kalau jumpa "gerai" Boost kat sana - p lah beli... 
sebab murah dan depa guna buah2an sebenar.
kat malaysia (at least yang saya beli kat Quensbay Penang) dah ler mahal, pakai kordial pulak tu.... huhuhuhu... walau pun kordial mahal - its still a cordial beb....




tapi kalau korang nak bawak makanan pun boleh... here i wanna share some experience lah kalau2 boleh nak buat pedoman... kalau tak nak pun tak apa... nak gelak pun boleh... kot2 lah kampung sangat... well i memang orang kampung pun... tak biasa pergi luar negara... graduate pun local university jer... biasiswa pun kerajaan malaysia jer yang bagi... hehehe...alhamdulillah...

boleh bawak aaaaapa sahaja makanan yang korang nak as long as bukan meat and milk product... dan seboleh2 nya biar ada label... so dia tak banyak ler interrogate (eh betul ke eja macam ne?) ... so boleh jer bawak maggie berkampit-kampit... bawak sardin bertin2, bawak apa lagi ea? uncang teh pun boleh (tapi tak payah ler, murah jer weih kat sana teh ne), erm apa lagi saya bawak ea? oh ha, ikan bilis, weih keropok lekor pun haku bawak kau tahu... pastu curi2 bawak biskut tiger dan oreo... seriously kalau nasib ko baik - lepas jer... milo 3 in 1 dulu depa haramkan giler2 ntah apsalah ntah, tapi recently ne saya dengar ramai jer malaysian cuba nasib bawak masuk dan lepas... hehehe... kalau berani boleh cuba... tapi saya tak bawak... hahaha sebab milo 3 in 1 tu mahal... nanti kalau kena buang saya nangis... oh benda2 berunsur tanaman dalam tanah pun tak boleh bawak yer... ha ... halia memang confirm tak lepas... kawan2 adek saya pernah cuba2 curi2 bawak halia sikit (nak test ler konon), sekali kena buang dek kastam tu... tapi sebab halia murah kat malaysia idak ler rasa nak marah sangat... kat australia halia mahal tahap gaban weih.... 40aud sekilo.... uhuk.... daging pun baru 7 dollar sekilo... ayam 13 dollar utk 3ekor ayam yang besar (ne masa saya beli lah), ikan solmon 7 dollar sekilo lebih... so halia begitu mahal yer dan malang juga tak boleh bawak dari luar ausie... huhhuhuhu sad banyak2 kali... owh yer.  nak bawak ikan bilis pun lepas... hahaha... boleh tak masa mendarat tetiba saya lupa apa nama ikan bilis dalam BI... citt kampung betul budak ne... siap text adek, "weih, ikan bilis apa ha dalam BI..."  kah kah kah...nak gelak petala kelapan rasanya...

okay here are some usefull tips...  kalau kau pergi ngan rakan2 or family yang ramai... biar sorang jer yang declare bawak makanan dan asingkan makanan tu dalam 1 bag berasingan...  yang lain declare ler tak bawak makanan (dan make sure betul2 lah tak ada... jangan menipu okay... kalau kantoi - boleh kena tangkap)....
so orang yang hold bag berisi makanan ne, jangan "check out" kat kaunter kastam ne dengan group member yang lain... kau checkout sendiri... dan bawak bag makanan tu sahaja... orang lain bawak kan bag kau yang lain okay...  SEBAB APA?  sebab kalau nasib hidup kau tak baik, kau kena di inspect oleh encik polis anjing.... beg tu ko boleh jer bungkus dalam plastik... bawak plastik besar siap2... tak perlu wrap yang kat airport tu... sebab kalau kau wrap, kalau kebetulan kau di inspect oleh "manusia"  nanti dia toreh plastik tu, naya bag kau nanti... so bag2 baju dan lain2 suruh rakan bawak keluar kay... tapi kau jangan Q sekali ngan diaorang... nanti kastam tu suruh korang move together... 
okay... saya dah masuk ausie beberapa kali dan dah berpengalaman dapat keluar tanpa sebarang inspection sebab dia cakap saya ne jujur gilos... (kisahnya, saya mamai baru bangun tidur, so masa kat kaunter kastam tu saya cakap lah saya tak bawak food tapi bawak ubat mak jer... patutnya saya laaaagi teruk kena inspect sebab ubat kan content nya drug, lagi teruk kena hurung ngan anjing sebab dia takut kita bawak drug, tapi blh lah mamat kastam tu cakap "since you are very honest, then, you can just go to an exit door, no need for futher inspection " ... dah lah dia siap tanya aku reti cakap english ke tak... hampeh tul ... mentang2 ler muka sememeh, pakai baju kurung lak tu... hehehe... weih BI aku A kot...  ;-)
okay... di kemasukan saya yang lain - saya di inspect oleh manusia dan bukannya anjing... so dia bukak bag makanan dan dia belek satu satu... memandangkan bag kiteorang juga sangat banyak, maka dia pilih 2 3 bag yang lain dan inspect secara random... leceh ar... sebab dia "punggah"  dengan ganas, habis berterabur... nak mengamuk juga emak saya dibuatnya... hehehe...

kali terakhir saya masuk ausie pada november yang lalu - saya di inspect oleh anjing... huhuhuhu... anjing dah bangun tidur... memandangkan itulah 1st time kena inspect by anjing so saya tak prepare... selalunya saya memang prepare...time saya prepare tak ada anjing, time rak prepare ada pulak anjing... huhuhuhu... 
selalunya i'll put everything in one bag so that kalau kena anjing pun 1 bag jer... tapi haritu saya tak prepare, and saya kemas bag kelam kabut - sejam sebelum berlepas... saya tak ingat mana saya simpan plastik besar, so all my 7 bags kena cium ngan encik anjing.... arghhhhhh.... stresss.... by rite anjing tu kering, dan bag saya kering, tapi keluar airport hari hujan.... huhuhhu... saya pun tak sure patut samak ke tak... tapi untuk mengelakkan was was saya samak SEMUA 7 bags including my camera bag, my coach handbags, my deuter, my father leather bag semua haku samak... nasib baik umah adek saya atas tanah dan boleh ler saya menyangkul ke menyenduk tanah dan bermain dengan air sejuk membasuh semua bag... abah lah teruk, kelentung mak... cakap "eh mana boleh pakai air panas, tak valid, kena pakai air sejuk".... banyak lah cantek abah saya... yang membasuhnya saya... sejuk giler... mak tukang prepare air kat dapur... pastu abah ambik kerjaya paling best, duduk tepi heather dan lap bag.... hampeh tul....hahahah kutuk abah... tapi sebenarnya saya suka main air kat luar...best weih sejuk gilos, siap kena pukul angin lagi.... saya tak suka lap bag sebab saya ne tak teliti... lagipun leather bag kena salai2 atas heather kang lingkup, satu hal pulak nak beli yang lain...jauh tau saya belikan abah bag tu. hehehehe.... masa saya lumur air tanah main simbah air pun abah dah jerit... hahahaha....


ne rumah kat melbourne... ada tanah.. so boleh ler samak...



kalau berlaku kat sydney?  rumah tingkat2 macam ne? mana nak korek tanah?



Saya menangis stress tau pasal anjing ne... murung giler... almost 2 days "membebai".... sib baik akhirnya saya dapat memujuk hati like "mesti ada  sebab kenapa Allah bagi saya this test... selain pada kifarah, mungkin sebab Allah nak saya belajar sesuatu"... so i'm searching for the hikmah... 
so apa yang saya dapat ....
i.  i dapat ilmu menyamak bag... hahahaha... dan at least menda tu berlaku kat rumah adek saya yang ada tanah... if let say happen kat tempat yang saya tak boleh dapat tanah? ha camna?  so lain kali juga lesson learnt, berjalan keluar negara, i'll bring tanah liat yang dalam botol tu... mak cakap ada jual kat farmasi... tapi nanti saya kena tanya ustaz - boleh ke?

ii.  bear in mind to reduce the number of bags bring abroad... hehehe...


iii.  jangan nak sayang sangat harta dunia... hahahah... sekarang saya dah tak sayang dah coach saya dan bag kamera saya...  hahaha.. habis dah saya gonyoh ngan tanah... dah lah kaler white chocolate... tak apa...semua tu harta dunia jer... hehehehe.... 


iv. make sure bag korang kering masa check out, tak yah gedik nak g toilet sangat kat airport... kasi setel semua dulu or g toilet siap2 dalam flight kay... sejam sebelum landing... at least.  dan make sure korang tengok anjing tu masa dia inspect, tak payah buat jenaka macam my sister, dia g lari duduk jauh2, so that dia tak nampak lah anjing tu buat apa kat bag dia... selamba jer tak payah samak... okay lah, kalau dia yakin... macam saya tak boleh... saya was2 nanti... hahahaha... so better saya tengok sendiri... dan terbukti anjing tu hidu jer... (giler2 punyer hidu especialy bag yang ada ubat sbb ubat ada contain drugs sket kan... )... dan anjing tu tak keluarkan lidah pun... weih ini anjing terlatih... tak ada nyer lidah terjelir... hehehe... cuma yang buat saya was2 sebab step out from de airport, hujan mencurah2... hahaha... was was saya dibuatnya.... nangis tau... heheheh...


okay lah... seterusnya.... 


6.  other things - 


i. bantal tengkuk.... - saya dah bawak menda alah ne since saya di university sebab saya kena naik bas 7 jam between rumah n Uni... sakit tengkuk saya  nanti... dah lah saya ne pendek... memang tak selesa... so menda  alah ne i'll bring everywhere... lantak lah orang lain nak kata renyah ke leceh ke, saya yang bawak, so suka hati lah kan kan kan... tapi last2 yang pakai emak... hahaha... kesian nanti emak sakit tengkuk... tapi mak tak suka sangat pun bantal ne.... 





ii.  duit, camera, earphone, charger, kad credit, lesen, passport, external drive pun bawak sebab nak transfer gambar...  ;-)  alternatively, bring extra memory card for ur camera  but i never trust on 1 back up jer... never ever again... sebab pengalaman sendiri dan rakan2 mengajar saya lebih berhati2... antara insiden yang pernah berlaku,  terhilang camera (rakan kena pick pocket kat london), pastu saya pernah ter REFORMAT camera sebelum transfer, memory card corrupt ... etc... so better buat back up kay....


patut guna passport holder, tapi banyak sangat dokumen nak bawak and i need to hold my parents nyer document juga, sudah nya pasport holder tu saya simpan dalam lugage... hahaha... tak payah bawak pun tak apa... 


ne lah rupa terjemahan lesen tu...


tote bag... hah tu lah coach yang dah kena lumur ngan tanah... hehehehe...


Okay... (edisi kemaskini)

Ni bags yang di bawa...
the small one we used to put ALL food inside.
Semua makanan letak dalam 1 bag. Setel.

okay... jika saya g sekejap...sorang2...
saya letak makanan dalam tote bag/shoping bag mcm yg kaler hijau n grey (gambar below)... dan letak dalam luggage...


So sebaik sahaja mendarat... g ambik bag ni kat tempat ambik bag macam biasa...
Dok kt tepi jap... n keluar bag makanan dr bag besar ... letak jer tote bag tu dalam plastik shoping... ala plastik bodo2 yg dpt lepas korang beli barang tu... ha... then jalan jer g kat tempat inspect barang...
so kalau yang inspect tu anjing, dia akan hurung plastik jer... so kuar jer airport... kasi buang lh itu plastik...
kalau kastam yang cek... ha... bukak jer plastik tu dan declare.... nanti dia cek satu2 jika dia rajin or saje nk susah kan korang... haha.  Kalo dia baik... dia cek random jer....

7. UNIVERSAL ADAPTER ...
Beli universal adapter - sebab soket ausie lain dari Malaysia ...
Saya ada banyak ... tapi yang ni paling selalu bawak sebab boleh pakai semua country ... insya Allah. Beli ni kat jusco je. Harga RM19 je.  Kalo tak ada kat jusco - boleh cuba cari di travel store / universal traveller ... biasanya ada ... cuma mahal sikit ...


8. Sabun taharah ...
Sila lah bawak ... kalau bag kena inspec anjing - korang was2 sampai hotel blh sama' bag tu. Dan dah sampai ausie baru potong kecik2 sabun tu (kalau bawak jenis buku) ... so boleh guna untuk sama' pinggan mangkuk n kitchen utensil yang korang nak guna untuk masak dan makan k.
Sabun ni mahal gak - seketul rm10 (yang saya jumpalah)

Okay x? Faham ke?
******************

ha ne incoming passenger card...
kat sini lah dia tanya kau nanti apa yang kau bawak...


ha... ne iklan... saya main cross word puzzle dalam flight sampai stress sebab tak dapat jawapan...
hahahah... tapi fun ler weih...


saya juga menonton movie... semua yang bergenre komedi, tapi saya menangis... sebab citer tu sedih.
balik malaysia baru ne saya tgk citer taxi taxi dan citer secretly greatly.... nangis tersedu sedan tgk citer secretly greatly ne walau pun awal nya kelakar... tapi ending dia nangis dan sangat sedih... its all about human rights and love... and please appreciate what ever that we have... especially the nikmat of iman and good living... 

okay semua till i write in again... dah panjang bebenor ne...

love uols.... till we meet again, Insya Allah...
 stay tune, stay alive, stay healthy, stay happy and stay away from masalah okay....

loves... nhhas...





















 
loves... nhhas...

83 comments:

  1. 1 jer nak komen..melbourne tempat yang best utk dilawati..rsa cm nak p lg n lg..tp rsanya skali tue je la g..gerabak panjang :)

    ReplyDelete
  2. Seronknya pergi Aussie. Teringin nak pergi Aussie dengan family satu hari nanti

    ReplyDelete
  3. nice info... bw baru tau lesen msia pun valid kat aussie ni..

    teringin nak pergi.. tapi teringin je la... fulus tarak :p

    ReplyDelete
  4. hudaaa..terkedu baca pasal kena samak beg tu..phm perasaan beg yg kita syg tu tiba2 nk kena tonyoh tanahhh..waaa

    kena prepare plastik besar la ekk siap2 in case ada anjing nak cek..

    thank you tau buat entri ni..byk sgt membantu.. :)

    ReplyDelete
  5. sory nk tnye psl plastic tu nk kena wrap sndri ke cmne...informative sgt ur blog!!

    ReplyDelete
  6. Salam Mashirnani...

    heheeee... saya letak dalam plastik bag yang dapat kat pasaraya tu jer.. alah plastik bag putih tu jer...
    tapi saya bawak yang tebal ler...
    saya buat 2 lapis... bag makanan saya... so that bila anjing tu hurung - saya boleh buang jer plastik bag tu sebaik sahaja melangkah keluar... hehehehe...
    tapi sebenarnya kalau yakin KERING - tak apa... macam saya kesnya haritu hujan... tu yang was was tu...

    p/s: nnt saya ada masa - saya demo tempek gambar yer...Insya Allah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mcmne nk balut beg tu semasa kt airport sana ke atau airport mesia??

      Delete
    2. Ah.fuad... saya dah kemaskini bab bag kt atas.... boleh try tengok if faham...

      Pandangan saya... jgn wrap ur luggage dgn wrap services yg ada kt airport tu...
      takut kastam terlebih rajin nk inspect, dia toreh plastik tu... ter toreh dgn luggage skali... naya betui

      Delete
  7. Maknenye...bungkus dlm plastik bag ke beg2 tu? Ke standby je if ade anjing baru bungkus?

    ReplyDelete
  8. Dalam bag plastik tu saya bungkus bag makanan dan bag2 kecil sahaja like handbag, bag kamera... dan jangan ler bungkus depan kastam... kang dia suspek pulak... hehehe...

    bag luggage besar gedabak tidak lah pulak saya bungkus dengan plastik...

    or alternatively, semua bag2 kecik like bag kamere, handbag saya letak dalam bag luggage...

    so kalau kena samak pun bag 1 tu jer...

    okay?

    tapi bag makanan... sila asingkan...

    saya letak dalam tote bag, pastu totebag tu saya bungkus lak ngan 2 plastik bag...

    ReplyDelete
  9. again...

    kalau yakin kering... jalan jer... tak payah bungkus bagai...

    ne saya jer lah... to avoid "was2" dalam hati... hehehe...

    ReplyDelete
  10. errr..saya konpiuss heheheh...
    beg makanan tu camna awak asingkan...kite masukkan makanan dlm check in luggage kan..
    maknenyebile dah turun tu, awka kluarkan beg makanan ke?

    nk terbang jumaat ni..ape pun tak pack lagik huhuhu

    ReplyDelete
  11. Salam,

    Zaiti....yup saya letak dalam check in luggage... jangan pegang bawak naik kabin berat2... buat penat diri sendiri jer ... lebih malang kalau kastam suruh tinggalkan...
    Ada 2 cara :
    1. memang saya bawak bag makanan khas.... saya selalu pergi lama... so saya memang ada bag troley 20" untuk isi makanan sahaja.... awesome terlampau lah bukan.... hehehehe...

    2. time g sekejap... bawak makanan tak banyak....saya letak makanan dalam totebag (tau kan tote bag?) pastu totebag tu saya letak dalam bag luggage pakaian... bila dah turun ambik bag ... saya keluarkan totebag tu... ikut suka awaklah nak letak dalam plastik ke tak... macam saya haritu saya letak... sebab geli kot kalau kena inspect dengan anjing, sondol2 bag makanan saya....

    tapi jangan risau... tak semestinya di inspect oleh anjing...
    random jer ikut nasib.... kadang2 kastam sendiri yang bukak... kadang2 tak kena pun inspect... dia lepas kan jer...
    ikut nasib juga... so doa banyak2 dari sekarang agar Allah mudahkan laluan awak di sana....

    p/s: membantu tak? kalau tak membantu boleh emel saya "reallife.nhhas@gmail.com" ...
    nnt boleh whatsapp ke apa....

    maaf sekarang sangat bizi... tak sempat nak update picture pasal bag ne... sorry ya zaiti....

    ReplyDelete
  12. zaiti.... g link ne...

    http://hnr318.blogspot.com/2012/07/ramadhan-di-bumi-melbourne.html

    ReplyDelete
  13. tengkiu tengkiu...sgt membantu !!! :)

    ReplyDelete
  14. Thanks..br bce blk ni..x msuk notifcation kot..sy dh selamat g n blk from perth may hr tu .. anjing hidu gak beg.huhu tp x rapat.. thanks again kot2 leh apply sydney n melb next year...hik3

    ReplyDelete
  15. teringin nak ke aussie. tapi summer break kat europe, means winter kat sana T_T okay ke travel aussie masa winter? stkt ni mcm penat jugak la travel in snow kat sini. siang pendek dan sebagainya T__T

    ReplyDelete
  16. Slm, sy tgk kt declaration form xde pon tya psl makanan? So if kte bwk megi ke tuna ke roti ker nk tick ktne yer? Mgu dpn sy nk g sana da..

    ReplyDelete
  17. megie - instant noodles, boleh jer bawak, insya Allah lepas.

    same goes to tuna - if ikan, biasanya lepas sbb saya bawak sardine pun lepas.

    roti kalau ada butter - ikut nasib, kalau dia baik, dia lepaskan, kalau tak dia buang.

    declaration card tu ada 2 page. if tak der berkaitan, tick je n.a.

    selamat bercuti.

    Jangan lupa bawak sun block

    ReplyDelete
  18. salam...any idea kalau beli corelle kat ausie kena tax tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tax balik msia ke?
      Setakat 1 or 2 set tak de nya kastam tax kan...

      Insya Allah

      Delete
  19. and i am here.. tetiba nak consider balik.. nak bawa makan ke tidak eh..
    huuurm.. macam mana eh..

    ok katalah CT dah siapkan makanan dalam beg tu.. then bila sampai dah keluarkan n bawak ke kaunter inspection.. kastam tu x tanya ke mana beg baju kita ? sebab kita hulur bag makanan saja..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia tak tanya pun. Hihihi... ikut nasib lah.
      Pandai2 lah goreng ... or just bring back pack ada 2 3 helai baju... yg lain suh rakan bwk kuar terus.

      Ala kalo ada bajet tak yah bwk mknn...
      Kalo nk jimat ... bawak lah.
      Insya Allah okay je...
      Kalo dia cek pun dia jarang lah rampas...
      Takat megi tu takde hal lah...
      Mknn berasas kn meat je jgn bwk.
      Milo 3in1 pun kdg2 lepas je.
      Halia tak lepas (bnda2 dlm tanah tak blh bwk masuk)...

      Bwk siap2 sabun taharah tu.
      Let say kna inspec dgn anjing... nnt blh clean up ur bag ... kalo was2 lah...

      Tak pun... cer try cara SSS...
      SS kn buat "kitab busuk" ... dlm kitab busuk tu SS masukkn list brg yg dia bwk
      ... kalo kna inspect try tunjuk list tu dulu.


      ....hihihi.... harap2 nya membantu lh yer...

      Delete
    2. hehehe.. kalau bawak luggage baju sendiri.. then beg makanan tu galas.. logik sket kan ? mmg nak buat list brand and ingredient kalo bwk makanan but still cant decide nk bawak makanan ke tidak.. CT x makan megi sngt.. ingt nak bawak.. instant rice.. spageti n sos prego..

      Delete
  20. okay katalah.. kami dah letak makanan dalam beg shopping macam kakak suruh tu. then masa nak depart kami letak dalam luggage besar kami check in skali.. then sampai sana.. kami keluarkan then usung ke kastam diorang..

    kalo usung skali dengan luggage besar.. tapi keluarkan siap2 dah yg beg makanan tu.. beg pakaian diorang cek lagi x ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Owh lupa... u can nego with kastam yg inspect bag (jika kna inspect)...
      Kadang x kena pun... dia lepas suh kuar terus dr airport...

      Kalau dia suh Q for inspection... ada 2 nasib a.k.a 2 tempat...
      Sama ada g Q kt tmpat kastam (beratur lama glee ikut nasib)...

      ATAU...

      g Q kt tmpat inspection oleh kastam juga tapi kastam with dog.
      Anjing kastam ... well trained... ko x cr pasal ngn dia... dia x buat kecoh kacau ko.

      Ok... let say ko d arah kn g kt tmpt anjing tu x de apa lah... ko Q lah ngn bag ko nnt kastam tu dtg bawak anjing n anjing tu akan hidu SEMUA bag dgn ko2 sekali dia hidu.
      Mcm mysis dia takut anjing... dia lari dok jauh2... dia ckp lh kt kastam tu suh cek bag dia... dia tinggal kn semua termasuk handbag... dia diri jauh2... haha...
      Mcm myself... i stand together with my bag... tp anjing tu pusing belah kiri... i lari belah kanan... haha... kastam tu okay je... they know muslim dont play with anjing...
      Kalo ada ubat or food... anjing tu akan hidu se detail nya kt bag yg ada ubat n food yg berunsur meat...
      Mcm hrtu i went with my mom n dad. Biasalah elderly banyak ubat...
      Jantung lh... hgh blood lh... mcm2... hihi... so i put in one small bag UBAT shja... so ada 2 kali kemasukan yg kna treatment berbeza...

      1 akk bukak sesiap ubat list n kuar kn ubat kt kaunter imigresen... kah kah... so dia terus lps kn... x yh g kastam. Terus sejahtera keluar dr airport.

      2nd time pergi trick tu x menjadi... siap imigresen tu ckp "sini bukan tmpat semak barang" ... haha ... malu daku...

      So g je lah Q kt kastam.

      If SYM tak kna Q kt tmpt anjing... Q kt tmpat kastam (manusiawi)...
      Ikut je arahan dia... tp nk try nego ckp ... "only this bag have food" ... pun boleh ... nnt ikut mood dia lah...

      Delete
    3. Ya ampun... susah payah akk ko taip... pjg glers.... mcm mn akk blh TER REMOVE.... ayoooo.... acaner nk dpt blk ea remove content?


      Huhu

      Delete
    4. bahhaahhaa xde da la da remove mmg sadakallah je =P

      Delete
  21. ps.. nak fly real soon kakak.. dats why tanya macam2 ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada faham ka adek manis???

      Jika tiada faham juga...
      Im sorry for my bad explaination....

      Send me emel... nnt akk bg henfon number ... blh whatsApps or call ya...

      reallife.nhhas@gmail.com

      Delete
  22. faham faham.. saja je nak ngade lebih =P

    ReplyDelete
  23. Hi akak.. Nk tnya yang pasal traveller cheque.. Mcm mana nk buat ea? Sbb bulan feb nnti nk smbung bljr ke aussie..so msti nk kena bwk bnyk duit kn.. Boleh x kongsi skit pasal traveller cheque ni? Tenkiu =D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dik... sory... ingat dh jwb komen ni... hu hu hu... dh fly ke?

      Delete
    2. Traveller cheque ni g je mn2 bank dan buat... senang je. Kejap je dh siap...

      Delete
  24. Urusan VISA ONLINE memang susah dan mahal biar kami urusakan. Saya bekerja di Travel Agent (Kay Anista Holidays Sdn Bhd) Urusan visa biar kami yang uruskan. Paling cepat 1 hari paling lambat 24jam. Dokumen yang diperlukan hanya muka hadapan passport bagi clear. Whats app di no +60173349218 atau email di haniff.hk@gmail.com. Harga Visa hanya RM20.00 sekiranya lebih 10 orang harga adik beradik RM10.00 free sorang hanya bayar 9 orang sahaja. PROMO CODE "VISARM20"

    ReplyDelete
  25. Panjang entry ni..tajuk yg betul adalah 'Apa yang perlu dibuat,cara dan kekdah utk melancong ke Australia' hehe..

    ReplyDelete
  26. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  27. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  28. Bgus akak bgy guide,very useful...sy merancang tuk ke Melbourne...arap2 lpas immigration n kastam...huh...assalamualaikum akak nihas

    ReplyDelete
  29. Perkhidmatan pos antarabangsa paling murah!
    Anda tercari-cari syarikat penghantaran antarabangsa yang murah dan cepat? Viabox adalah jawapannya. Viabox menawarkan servis penghantaran yang cepat kerana barangan diproses dalam masa satu hari sahaja. Layari www.viabox.com sekarang.

    ReplyDelete
  30. Salam sis. Kalau bawak ubat dan supplement dkt item no 1 tu kena tick yes ke.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup. Tick yes. Buat list ye nama ubat apa. Mudah nnt bika kastam tanya

      Delete
    2. Nak list mcm mana ya...ada contoh tak?

      Delete
    3. ada blogger depa taip lawa2.


      saya tulis tangan je list ubat yang saya bawa.
      siap tulis atas a piece of paper yang dikoyakkan dari buku je.

      tulis lagi sejam sebelum berlepas.

      hihihi....

      sorry sis.
      xde contoh lah. sbb lepas kastam cek, sy masuk bakul sampah je list tu.
      kertas tu pun sy lipat2 letak dalam handbag je.

      tapi 1st time saya pergi, saya siap bawa surat doktor untuk ubat-ubatan parents saya.
      hihihi.... biasalah elderly kan ada macam2 ubat.

      cuma bila dah masuk berulang kali, sy dh tak bawa surat doktor, sya tulis tangan je.

      contoh :
      Medicine name : abc
      used for : migrain
      qty : nyatakn lh berapa bnyk stok u bawa. kadang sya tak tulis pun benda ni.

      Delete
  31. Salam
    Minyak angin fresh care tuh bawak sebotol k3cik tuh kne declare gak ke?
    Sye nk bawak biskut raya n kerisik sbb member yg study kat sne suh bawak
    Teringin nk mkn rendang ayam
    Cmne nak cakap kat kastam nnt huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya declare je.
      biskut raya - every year saya pos or bawak handcarry - LEPAS je.
      declare content and tulis lah tampal sticker hari raya tu so depa tau itu untuk festive celebration.
      Insya Allah lepas.

      Kerisik tak pasti - tak ingat pernah bawak ke tak.
      try lah - tapi seal dua plastik - jangan bocor - sebab kerisik kan oily.
      pastu print content - Insya Allah lepas.

      yang penting seal and letak label.

      pastu jangan lupa buat list barang makanan yang di bawa dan ubat.
      kadang dia tengok list ni + muka yang boleh dipercayai - depa lepaskan je tanpa perlu inspection barang2 tu physically.

      Delete
  32. Hai.sy nk g gold coast mgu depan..masalah utama ank sy mnum milo je..tapi bkn 3in1 la..milo kosong..so kl milo pek 1kg tu agak2 lepas x skg ni?milo aussie halal x?blh je beli tapi takut xhalal plak..tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi benny.

      Sehingga sy pergi pada 2015 - nestle declare milo Ausie halal.

      http://www.nestle.com.au/nhw/allergen-centre

      You can read here also for halal logo/body yg certified by JAKIM di luar negara...

      http://hnr318.blogspot.my/2015/09/solat-di-luar-negara-dan-solat-dalam.html?m=1

      Alternatively... bawak je dari malaysia ... buat food list tulis lah MILO (for kids)...
      Semoga lepas - insya Allah.

      Sy x pnh bawak milo raw dr msia.
      3in1 kami bawak - alhamdulillah lepas.
      Lgpun kt sana kami bnyk minum chocolate dari cadbury ... sedap. Hihihi. Nnt try k.

      Fresh milk blh bli kat pasaraya COLES ... murah je. Aud1 je for 1L.

      Masa sy beli lh.


      Ok have a safe n happy journey...

      Keep me in your doa - sbb doa orang musafir ni makbul... insya Alla

      Delete
    2. Ada satu app name "ieathalal" klau x silap...

      Yg tu dia bgtaw kod mknn tu contain apa, halal ke, depends ke or totally x blh

      Delete
  33. salam kak.. just wanna ask for confirmation..regarding the incoming passenger card on question no 3.. sy bulan 4 ni insyaallah akan fly ke Sydney..is it the amount of AUD900 is the minimum cash to bring it? actually im quite confusing on that question.. ive plan to stay 5 days 4 night and wanna bring RM2k only and also i want active my debit card and just withdraw kat sana if emergency.. is it ok?? highly appreciated if you could advice me..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. AUD900 for sydney for 5D 4N ... hmmm if only for yourself...
      and you already have an accomodation (sama ada tdo rumah kenalan or hotel/hostel yg d booking online tlh d buat byrn scr online) ... MAYBE enuf kot.

      Tapi bergantung juga you nk pergi mana dan apa aktiviti yg u nk buat.
      Kalau u nk masuk mana2 attraction entrance yg berbayar.
      Nk naik public transport lg.
      Mkn lg.
      Emergency cash kena ada.
      Hmmm bergantung pd itinerary u.

      If u can share with me ur iti, maybe I can help. Insya Allah.

      Ttg debit card... terpulang if u nk aktif kan. Tapi cuba u cek berapa svs n inter country withdraw rate skrg.
      Takut tinggi sgt... nnt hbs duit u dlm acc.

      Akk slalu stndby credit card utk hotel n car rental sahaja.
      Yg lain semua guna cash.

      Delete
    2. Haha... soklan no 3 tu... dia ty kalau awak ada bawak / beli any brg duty free dr oversea or ausie with u ms u nk masuk ausie.
      Kalau tak de beli apa2 duty free from oversea... tick je NO

      Delete
    3. Soklan tu di ty... kalo awak ada beli anything yg duty free along the way lps awak landing kat epot tu kan bnyk duty free shop.

      Hihi. Biasanya akk x beli apa2 so tick NO je.

      Delete
  34. Sis...sabun taharah tu kne declare ke kt item psl soil tu? Btw sabun tu bawak dlm keadaan berpackaging ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya tak declare.

      Sabut tu mmg dah siap seal. Ada plastik n small box for the soap.
      Jgn buka seal tu.
      Bawak je dengan seal n box tu sbb ada label.

      Sampai destinasi... nk guna kn... baru potong kecik2.
      Pakai portion yg nk guna je.
      Kot karang invalid pula sertu if sabun tu dh bercammpur2.

      Ok ke?

      Delete
  35. salam sis,
    boleh tak share contoh itinerary untuk ke Melbourne ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. http://hnr318.blogspot.my/2017/02/jom-ke-australia-ke-kita-cadangan.html

      Delete
  36. Salam...nak tanya kalau bawak univesal adapter dan charger nk kena declare juga ke?

    ReplyDelete
  37. Salam..nk tanya kalau adapter ,charger ,deodorant ,lipstik dan sunblock nk kena declare ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak ingat lah pulak.

      secara prinsipnya ... declare mengikut keterangan yang ada dalam kad ketibaan sahaja.

      yang dia tak suruh declare tak perlu declare.

      seingat saya ... saya tak pernah declare semua item yang saudari nyatakan di atas.

      Delete
  38. Assalamualaikum.. kalau ubat ubatan ibu dan ayah saya yang pegang dan declare boleh ke? memang lepas ke macam awak buat. mak ayah tak pandai nak jawab nanti kalau ditanya. terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. sepatutnya tak ada masalah. kalau tak tau explain bawa prescription dari doktor. nnt kastam tu baca sendiri kalau dia nak.

      sebenarnya suka hati je nak pegang ke nak letak dalam bag.

      sbb kita mmg akan bawa semua bag tu dengan kita.

      cuma saya suka asing2kan sebab kalau anjing yang inspect, ubat kan drug ...
      so kalau letak bag sini sikit, bag sana sikit, habis semua anjing tu hurung.

      bila tgk anjing tu hurung banyak bag nnt kastam suruh ketepi dan buka semua bag.

      leceh je lah.

      so nak pegang ke nak letak dalam luggage ke bukan masalah.
      cuma cara kita pack barang2 kita je.

      cadangan saya ... elok asingkan bag pakaian, bag makanan, bag ubat2an

      Delete
  39. Selamat mlm kak,sorry nk tanya sebab bln depan nak fly kt mel da,kalau sy bawa powerbank tk kena tangkap?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masa akak g dulu. Tak kena tangkap.
      Tapi awak boleh cek semula syarat kemasukan baru ... kot2 ada perubahan.
      Pastu powerbank ni kadang syarat dari airlines juga... boleh bawa atau tidak dan berapa kapasiti nya.
      So kena cek from both side... country and airlines.

      Delete
  40. Assalam sis, nak tnya lau bawa skincare kene tahan x dgn kastam dorg?

    ReplyDelete
    Replies
    1. semasa saya pergi.... liquid sunlight pun tak kena tahan.
      tapi seal dan bew bottle lah.

      apa2 pun cek lah dengan web kastam australia just in case ada new updates the do and don't things to bring

      Delete
  41. Kalau mcm bwk maggie ke tkpe kn? Tkperlu declare pun.. Yg kena declare kt dlm kad oren tu je kn? Or kena buat senarai lain?

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya declare ikut apa yang ada dalam declaration form.
      tapi kalau dia tanya ada bawa makanan ke tak - kalau ada list - biasanya dia tgk list dan terus bagi masuk.
      kalau tak ada list - maybe dia akan buka bag atau ada inspection by dog

      apa2 pun inspection ni nasib2 juga.
      ikut mood kastam barangkali.

      Delete
  42. salam sorry nk tny, kalau barang makap contoh yg liquid foundation ,moisturiser etc boleh masuk kn dlm beg jer tak? kena seal ke x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masuk dalam bag mana?
      Luggage ke kabin bag?

      Kalau luggage boleh je masuk.
      Saya tutup le ketak2 seal supaya tak tumpah.

      Kalau nak buh dalam kabin bag.... hmmmm kalau kabin ada limit berapa ml je blh bawa naik ke atas. Sy tak ingat berapa. Dan kena seal dalam plastik bag.

      Sy tak pernah bawa naik kabin bag. Sbb tak ada keperluan.
      Sy buh dlm luggage je.

      Travel terbang 36jam pun sy tak bubuh dlm kabin. Sbb malas berat. Apa lah sgt terbang ke ausi2 7 jam je. Hihihi.

      Tapi terpulang lah.
      Cek dgn airlines yg nak naik berapa ml yg dibenarkan bawa naik kabin kalau berhasrat nak bawa naik kabin.

      Delete
  43. assalam, boleh bantu bagaimana nak buat itinerary, saya ingat nak ke Melbourne bulan 9 ni, tapi ETA saya "ETA VISA CANNOT BE GRANTED AS MORE INFOMATION REQUIRED, saya buntu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya Allah. rasa bersalahnya. dah selamat sampai ausie tak? sorry baru buka blog

      Delete
  44. Assalamualaikum nhhas...byk info yg sgt berguna buat akak...kat melbourne city, biasanya x leh parking. akak nak sewa kereta, accomodition kak x leh parking kereta...ada x tempat untuk kak parking kereta nnt kat melbourne city.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akak kena google atau tanya accomodation akak kat mana nearest akak boleh poarking dan berapa caj nya. biasanya saya akan cari accommodation yang boleh parking free

      Delete

Nak Komen?
Silakan.Moga beri komen yang bermanfaat. Setiap yang kita tulis Allah akan nilai.Betul tak? (*_*)