Wednesday, October 14, 2009

Da Open House

Salam,

Sabtu lepas, 10 Okt 2009 ber=an 21 Syawal 1430H, aku buat julung kalinya telah menganjurkan HARI BERSAMA PELANGGAN a.k.a. bahasa aidilfitrinya ialah OPEN HOUSE.
Apsal ntah menganggap rakan dan taulan sebagai ”pelanggan”... buruk betul perangai.

Hmm macam2 terjadi nak menyampaikan ke hari Sabtu. Jumaat yang aku patut cuti untuk mula memasak dan p pasar n pasarr aya tu pun terpaksa tak boleh cuti gara2 kena siapkan things to bring to sarawak. Mulanya aku pun kena p sarawak, tapi aku terpaksa minta pertimbangan peri kemanusiaan boss supaya dia jer yang p sebab aku dah invite SATU MALAYA untuk datang open house rumah aku... kot karang malu secara seumur hidup pula tetiba anta emel dan sms ”Open House Rumah saya Di Batalkan” ... Abis la malu rasa nak nyorok dalam drawer jer muka yang tulus mulus umpama menyorokkan bunga ros dalam almari... eh eh ne pepatah apa ne nak kena patahkan iklan ne sebelum ia melarat. Ok back to da strory.

Ingatkan before lunch tu aku sempat la brief boss ttg dokumen2 yg aku dah siapkan, supaya aku blh balik awal, tapi malangnya boss mesyuarat secara marathon. Kutukan telah berlaku di dalam hati (uish berdosa...astaghfirullaladzim) tapi at the same time tahap kasihan secara insan yang penuh peri kemanusiaan, telah mengheret aku tgu boss balik pejabat pada jam 6.30 ptg. Dipendekkan cerita (sebb ne bkn entry pasal BANTU LAH BOSS ANDA), maka aku balik rumah pada pukul 8 malam.

Aku berasa amat kesal sehingga ke hari ini kerana mama terpaksa masak sorang2... Ya Allah kalau gini gayanya, next time aku fikir 18 kali nak buat open house kerana telah mensusah kan mama masak sorang2 gara2 BOSS.

Balik rumah aku terus mandi, dan bantu mama kat dapur. Tapi semua dah hampir siap. Tinggal mee kari, rendang ayam, nasi impit dan kuah kacang jer yang belum selesai. Cepat2 potong bawang segala bagai... main campak2 dalam kuali ngn periuk.

Mama buat nasi impit dgn kuah kacang, aku plak masak rendang ayam. Mee kari aku buat keesokan harinya. Nak buat coklat kek dan puding pun langsung tak sempat. Lagipun fridge dah overload.

Mama tidur pada pukul 3 pagi, dan aku pulak tidur pada pukul 5.15 pagi...



Ne rupa bahan nak masak rendang pedas bila diletakkan dalam kuali - 5 ekor ayam.

Masuk pula fasa hari kejadian; Sabtu 10 Okt 2009 (6.00 pagi – 11.00 malam)

Bangun pagi tu, mama suruh p pasar. Aku konpius tahap supernova nak beli apa lagi mama neh... tapi sebagai SYMP, aku p jer la pasar, beli taufu, taugeh, santan
(padahal mama dah beli 10Kg santan, tapi kena beli lagi 3kg – standby untuk masak kuah mee kari in case tatamu yang hadir adalah over estimate). Pastu beli ikan sikit. Huhuhu. Kat pasar boss telefon tanpa henti. Mana nak bawak santan ngn taugeh 6kg berat tak tipu, ikan lagi, sayur lagi, nak jawab telefon lagi... stress aku.... pastu balik hantar barang2 g pasar kat rumah, terus shoot g carefour plak beli barang2 lain – air mineral; sbb takut tak sempat sejukkan air masak, beli nuggets; sebab 2hari sebelum tu cari tp xda dijual, cordial pun baru terhegeh2 nak cari, pastu tisu dapur pulak habis (aku tak ingat bila kali terakhir aku membeli belah sebab aku agak bizi lately ne... guna sehabis-habisnya barang yang ada kat rumah).
Aku call la kawan2 baik aku mintak tolong datang umah awal sikit untuk tolong mama.... aku sampai rumah, pukul 11, mama dah pun selesai menyediakan kuah mee kari yang delicious tu. SANGAT TERRE LA CHEFF MAMA – TERBAIK DI DUNIA. So aku g mandi dulu sebab sumpah dah busuk bau pasar semua ada. Then kiteorang potong2 apa yang patut, kek, lemang, buat air dan sebagai nya, maka terjadilah perkara berikut:

Tadaaaaa......


Menu of the day (lemang, rendang tok, rendang pedas, nasi impit, kuah kacang, mee kari, air buah, air sarsi, air makmal, kek lapis sarawak, kek butter, dll)

Ne pulak adalah cheff mama bersama anak dan anak buahnya....
Ne pulak gambar pembantu – pembantu kanan cheff mama.

Boy tak berapa membantu memasak jumaat malam tu sebab abis la rendang aku kalau aku suruh dia potong bawang, halia serai segala bagai... kot karang semua saiz raksasa semuanya... hehehe teruk aku mempandang rendah kat budak tu... tapi malam tu mama suruh boy g ambik lemang yang telah di order sebanyak 10 batang + 1 batang pakcik lemang tu bagi free. Pagi sabtu tu pulak boy ada kelas.... tension betul, tak ada adik utk aku buli.... huhuhu... Abah pulak kena semput dan macam nak kena serangan asthma sekali lagi... maka kami tak bagi abah buat sebarang kerja, hanya PAKSA abah duduk sahaja di ruang tamu... kesian abah. Selalunya abah mesti bantu macam2...ne abah sempat mop rumah sekali lagi jer pagi tu, walaupun aku dah mop dah lantai sebelum tu tp abah cakap nnt dah masak2 pagi tadi, lantai minyak balik.....Adik ambik kontrak basuh pinggan sebab dia sampai lambat dari KMS. Tapi malam tu siap boy kena basuh pinggan ngn mop rumah b= si fadhil.


Photographer – You are Fired
Hah ne cerita best ne... tak ada banyak gambar yang berjaya di ambil jadi langsung tak ada gambar menunjukkan kemeriahan open house tersebut kerana KAMERA HABIS BATERI (nota: dah beli kamera baru....fewwitttt)

Malam tu abah dah pesan spy cek bateri kamera, dengan penuh yakinnya aku kata dah ok.... pagi tu masa dah selesai hidang, aku, mama dan rakan2 yang membantu pun berposing la ambik gambar, tiba2 kamera bateri kong.... dan aku macam org histeria jer jerit
”Abahhhhhh... bateri kamera kong.... hwaaaaa.....”
Masa tu dah pukul 12 tgh hari...Hahahha.... tu lah abah suruh cek, berlagak sangat dah penuh.... PADAN MUKA aku.... sekali lagi PADAN MUKA aku... abah ambik kamera bawak p charge...
Pukul 1, abah siap2 g solat zohor kat surau bawah rumah.... pukul 1.15 ptg, tetamu mula hadir, dimulakan dengan staff bahagian aku, asri and his family, pastu staff2 yg lain, eisyah, k-rul, hilmi, zikri. Masa aku g solat zohor, after selesai solat aku macam dah nak terduduk sebab sangat ramai tetamu yang hadir. Aku tak espect langsung.... dalam kekelam kabutan melayan tetamu yang hadir sekali lagi aku terlupa tentang kamera... tetamu sangat2 ramai yang hadir. Atas tu jer gambar yang sempat di ambil. Jadi, tiadalah gambar semasa majlis... so dengan ini aku memecat diri sendiri selaku photographer.

Kisah bilangan tetamu.

Mama tanya ”angah jemput berapa ramai?”
Jemput memang la ramai. Tapi ramai juga yang tak ada sebab g sarawak la, kursus la, meeting la, kenduri kawin la, open house lain la. Mcam2 la kisah dongeng. Ditambah pulak dgn tetamu yg di invite tidak memberi makluman hadir/ tak. Maka aku selamba jer sebut kat mama....
”erm, jemput ramai tapi ramai juga yang ada hal lain. So agak2 maksimum pun 50 orang jer kot”.

Tapi sebab macam was2 dgn diri sendiri, aku ngn mama standby mee kari in case tetamu yang datang adalah ramai. Dan terbukti mmg sangat ramai. Sampai along yg kat penang pun dah marah sebab tak der orang perasan dia call dan sms
//weh kome...ate semuanya bizi bebeno ke sampai xder yg reply sms akak//...
sms along yang marah kt kiteorang semua. J

Yer la aku invite tetamu from 2.00 pm – 6.30 pm, tapi tetamu yang hadir dari 1.15 pm – 11.malam baru berjaya tutup pintu rumah.

Kenangan terindah - Jalinan Ukhuwah

Hmmm alhamdulillah selesai sudah my open house yang belum pernah aku buat semenjak aku dah kerja 3 tahun ne. Apapun pada sabtu tu, walaupun penat tapi happy sangat. Dapat jumpa :
1. Rakan2 lama masa skool; Faridah – lama sangat aku tak jumpa dia... hah dia la tetamu terakhir aku, sampai rumah pukul 10.15 malam dan pulang pada pukul 11malam....sib baik best fren, kalau tak mmg dah tak bagi masuk dah... hihihihi,


2. Rakan2 lama masa aku praktikal kat perodua, - Kak Yan yg aku tumpang kete dia setiap hari utk g perodua, kak jue, kak nadhirah, dan ili.

3. Dapat jumpa Kak wani yg menjadi kakak angkat kat U, asyik kena buli jer ngn kiteorang suruh masak macam2. hihihi. Kak wani datang tak bagi tau nasib baik dia tak sesat. Konon nak bagi surprise, kalau dia sesat nampaknya dia la yg surprise. Hihihi...


Sebenarnya aku ne tak glamour langsung walau kat mana pun aku pergi, jadi aku tak expect boleh menerima kunjungan tetamu seramai 130 orang (anggaran). 100 orang kawan aku, selebihnya kawan2 abah, boy dan sedara mara. Ucapan terima kasih yang tidak terhingga kepada semua yang hadir :

DCD (Pn. Faridah & suami, Cik Kham, En. Miey & family, Asri &fmly, Eisyah, Khairul, Zikri, En.Raja &isteri, K.Mariah&family,K.Tini & family, K.Siti Rahmah & family, K.Fidah & family, K.Misnah & family, Azhar, Ijan & suami, Hilmi, Intan & kakaknyer, Khairil)
Division lain (Kak Linda, Sha, Pn K &family)
Best Fren (Cik Na, Kak Ros, Ecah, Nani, Mai, Lyn
Best Fren Skool (Thy, Faridah n her frens)
Fren @ Perodua (Kak Yan, Kak Jue, Kak Nadhirah, Ili)
Fren @ Universiti (Kak Alwani & family, Roy n fren)
Fren @ Taj (Inah & frens, Hadi, Haris)
Family Members (Mak andak & family, Cik Farid & family)
Orang Surau, Hajah Mahawa & family,
Jiran (Kak Shima & family, Akak depan pintu rumah & family, Akak Upper Floor, Auntie Lower Floor) dn Kawan2 Boy.

Lautan Kasih Sayang dan Terima Kasih...
Sayang buat mama, ayah, boy, adik, fadhil, cik na, ecah, thy yang telah bersusah payah menjadikan open house of the year ne satu reality yang suksess.
Thanx to Kakina sebab tolong ambik adik kat tren station – aku tak sempat keluar rumah dah….

May Allah Bless All of Us....
Salam Kasih Sayang….
nhhas.

3 comments:

  1. Salams kak huda...wow..memang hebat la rumah terbuka ka huda..respect habis. bila nak jemput saya plak? huhu.

    memang yummy sangat semua hidangan. tapi saya bersimpati la dengan kak huda punya camera yang kehabisan bateri.ahaks! hehe

    ReplyDelete
  2. Salam...Owh.. biasa sahaja. tidak lah hebat mana pun. Alhamdulillah berjalan lancar seperti di rancang.
    pasal camera tu mmg la hahahahahampeh betul...hihihi...
    nnt balik malaysia la akak jemput eh.

    ReplyDelete
  3. Salam,
    Next year hang buat lagi tau..konfem aku mai. Haris ngan Hadi mai ek?..lama tak dengaq cerita roomate aku dulu tuh (Haris).

    ReplyDelete

Nak Komen?
Silakan.Moga beri komen yang bermanfaat. Setiap yang kita tulis Allah akan nilai.Betul tak? (*_*)